PRIMA PROMOVARE MI-A ADUS O INGAMFARE

Era vara lui 2008, eram in Grecia in concediul de vara, de fapt ii putem spune concediul si atat, in corporatie deja e impamantenitaideea ca doar vara este concediul adevarat, cel de 10 zile care ar trebui sa te incarce pentru un an intreg. Primesc telefon de la serviciu, s-a eliberat o pozitie de conducere pe care mi-o doream. Ma asez bine in sezlong, imi comand un coktail si incep sa visez la ce viata lipsita de griji o sa am.

Nu de putine ori am intalnit in ultima vreme persoane care au trecut prin ce am trecut si eu la randul meu, au fost promovate intr-o functie de conducere ce presupunea coordonarea unei echipe, lucru care pana atunci fusese total strain de acestia, tinand cont ca promovasera din pozitii de executie, buni profesionisti de altfel in meseria lor, dar fara sa fi avut pana atunci responsabilitatea conducerii si coordonarii unei echipe.

Leadership-ul, cuvantul pe care il citesti peste tot in mesajele pe facebook, in anunturile de angajare, in cartile de dezvoltare personala, este subiectul de astazi si despre ce am invatat din proprie experienta, din sedintele individuale de Coaching cu acei clienti ce au responsabilitati de coordonarea a unor echipe, dar mai ales din observatiile si analizele actiunilor leader-ilor si managerilor din jurul meu (da, este o diferenta intre manager si leader, daca te intrebi cumva acest lucru).

In marea lor majoritate, persoanele promovate pe o pozitie de conducere vor intampina greutati sa raspunda rapid la intrebarea “care este primul tau obiectiv incepand cu aceasta promovare”. Cele mai multe raspunsuri primite au fost: “sa demonstrez ca am fost alegerea potrivita” sau “sa nu dezamagesc si sa fiu la fel de bun in continuare”.

Din pacate majoritatea scapa din vedere, rolul lor de leader care vine la pachet cu noua functie (lucru care este normal de altfel), iar toate gandurile si actiunile sunt indreptate catre realizarile individuale si cum acestea pot fi atinse “folosindu-se” resursa umana aflata la “dispozitie”.

In continuare voi mentiona cateva aspecte, de care fiecare leader trebuie sa tina cont:

  1. Din acest moment este vorba de NOI, nu de Mine.

O echipa este ca o familie, odata intemeiata merg pe aceeasi directie, pe acelasi drum si pentru unitatea ei, trebuie sa mearga impreauna, sa se sprijine reciproc, fara individualitati. La urma urmei daca stai si calculezi, petreci la serviciu mai mult timp decat cu sotia, copiii sau prietenii (neluand in calcul timpul cand dormi)

  1. Fericirea ta, va fi direct proportionala cu fericirea oamenilor din subordine.

Nu cred ca sunt singurul care a auzit sintagma “Poti pleca! La usa sunt alti 10 care asteapta sa iti ia locul!”. In calitate de leader, inainte sa ai aceasta abordare, as vrea sa iti adresezi urmatoarele intrebari

– Cat timp va rezista cel pe care il vei angaja ca inlocuitor?

– In cat timp se va integra in echipa si daca va avea rezultate, cu ce costuri?

– Cat timp esti dispus/a si vei rezista sa folosesti aceasta metoda de management?

– Cat de profitabila pe termen lung este rotatia de personal?

  1. Rapiditatea rezultatelor depinde de rapiditatea delegarii

Delegarea si abordarea time management-ului sub forma renuntarii la a face personal lucrurile pe care le pot face cei din echipa ta sunt primele abordari pe care trebuie sa le ai in coordonarea unei echipe.

In momentul in care fusesem promovat, eram tentat sa ma ocup de 90% din sarcinile echipei, pentru a demonstra ca sunt potrivit pentru acea functie, ca merit sansa ce mi se oferise, iar efectele au fost:

– demoralizarea echipei (considerau ca atribuindu-mi majoritatea task-urilor, nu am incredere ca sunt si ei capabili sa le execute)

– deadline-uri intarziate (am preluat majoritatea sarcinilor dar calitatea a scazut, era si normal)

– scaderea vanzarilor

– suprasolicitare/oboseala/stress

  1. Cunoaste-ti echipa si ofera feedback

Nu multi sunt cei care pun accent pe calitatea feedback-ului, iar aici ma refer la faptul ca ofera feedback (atunci cand o fac) intr-un mod linear si impersonal. Asa cum spune o reclama “Din fericire, cu totii suntem diferiti” si feedback-ul trebuie dat in functie de personalitatea fiecarui individ, de tipologia si tiparul fiecaruia, astfel incat motivarea si productivitatea angajatilor vor inregistra progrese semnificative.

  1. Respecta ca sa fii respectat

De multe ori exista tentatia sa se cada in capcana autosabotarii, crezand ca simpla functie pe care o avem, sau biroul de sticla in care ne desfasuram activitatea sau chiar educatia mai inalta, ne acorda dreptul de a fi respectati de catre cei din jur, de catre cei din subordine. Din pacate, oamenilor nu le pasa cat de multe stii, cate diplome si ani de munca ai, pana nu le arati cat de mult iti pasa.

Aceste lucruri sunt o viziune proprie, sunt constientizarile pe care le-am avut in ultimii 15 ani de dezvoltare personala si profesionala si te rog sa imi lasi un mesaj cu parerea ta, sunt foarte curios sa aflu ce parerea ai despre cele 5 atitudini mentionate.

O zi de impact iti doresc, 🙂

Cosmin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.